Επισκευεή & αντικατάσταση σε σπασμένα ελατήρια γκαραζόπορτας
Οι προληπτικοί έλεγχοι και η συντήρηση στα μηχανικά μέρη μιας γκαραζόπορτας διασφαλίζουν τη σωστή λειτουργία της.
Στις γκαραζόπορτες οροφής ένα σημαντικό σημείο που θα πρέπει να ελέγχεται για τυχόν φθορές είναι τα ελατήρια που αντισταθμίζουν το βάρος της πόρτας έτσι ώστε η γκαραζόπορτα χειροκίνητα να ανοίγει και να κλείνει χωρίς ιδιαίτερη δύναμη. Όπως τα εξαρτήματα του αυτοκινήτου, ανάλογα και τα ελατήρια της γκαραζόπορτας έχουν “διάρκεια ζωής” και η λειτουργία μιας γκαραζόπορτας με σπασμένα – ή φθαρμένα – ελατήρια μπορεί να γίνει αιτία ατυχήματος ή να προκαλέσει προβλήματα στο μηχανισμό της (όταν είναι αυτόματη).
Εξ ίσου σημαντικός είναι ο έλεγχος στα συρματόσχοινα και η προληπτική αντικατάσταση όταν παρουσιάζουν σημάδια φθοράς.
Θα πρέπει επίσης να ελέγχονται τα σημεία κύλισης και στερέωσης της πόρτας και να γίνεται λίπανση με ειδικό λιπαντικό (και όχι γράσο) στα σημεία τριβής.
Ενημερωθείτε για την ασφαλή λειτουργία της γκαραζόπορτας.
Εάν ένα ελατήριο της γκαραζόπορτάς μας σπάσει, πρέπει να κανονίσουμε άμεσα για την αντικατάσταση και των 2 συγκροτημάτων ελατηρίων της και να να μην αποπειραθούμε να την λειτουργήσουμε.
Για πρόσθετη ασφάλεια:
Εάν είναι χειροκίνητη, την κλειδώνουμε.
Εάν είναι αυτόματη, αποσυνδέουμε τον μηχανισμό κίνησής της (μοτέρ) από το ρεύμα.
Ξεκαθαρίζουμε ότι η θραύση (σπάσιμο) των ελατηρίων μίας γκαραζόπορτας η ρολού ασφαλείας είναι ένα φαινόμενο απόλυτα φυσιολογικό και αναμενόμενο μετά από συγκεκριμένο αριθμό κύκλων λειτουργίας (ανοιγοκλεισιμάτων). Πρόκειται για αποτέλεσμα ενός φαινομένου που ονομάζεται κόπωση (fatigue) και προκαλείται από τις μεταβολές τάσης στο εσωτερικό του υλικού των ελατηρίων καθώς η φόρτισή τους αλλάζει σε κάθε σημείο της τροχιάς της πόρτας. Τα ελατήρια είναι αναλώσιμο μέρος του προϊόντος (της γκαραζόπορτας ) και αυτό ισχύει για κάθε γκαραζόπορτα με ελατήρια αντιστάθμισης.
Οι καλές γκαραζόπορτες με ελατήρια αντιστάθμισης, όπως οι γκαραζόπορτες οροφής της Hormann:
Σχεδιάζονται με τρόπο ώστε όταν σπάσει κάποιο ελατήριο να μην υπάρχει περίπτωση τραυματισμού ή ζημιάς.
Διαθέτουν ανταλλακτικά ακόμη και μετά από δεκαετίες από την ημερομηνία παραγωγής τους.
Η τυπική διάρκεια ζωής των στάνταρ ελατηρίων στις οικιακές μονοκόμματες γκαραζόπορτες Hormann είναι άνω των 25,000 κύκλων λειτουργίας (ανοιγοκλεισιμάτων).
Κάποια σημαντικά πράγματα που πρέπει επίσης να γνωρίζετε:
Πάντα πρέπει να αλλάζουν όλα τα ελατήρια μαζί. Εάν σπάσει, για παράδειγμα, το δεξί σετ ελατηρίων, πρέπει να αλλάξουμε και το αριστερό διότι και η δική του διάρκεια ζωής έχει πια εξαντληθεί.
Πάντα πρέπει να εγκαθίστανται τα ελατήρια που συνιστά ο κατασκευαστής. Οτιδήποτε άλλο είναι επικίνδυνο.
Η αλλαγή ελατηρίων είναι μία διαδικασία που πρέπει να γίνεται με προσοχή, σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή, καθώς η ενέργεια που συσσωρεύεται στα ελατήρια είναι εξαιρετικά μεγάλη. Επιπλέον, μία γκαραζόπορτα οροφής είναι ένα αρκετά βαρύ και ογκώδες αντικείμενο που ανυψώνεται σε σημαντική απόσταση από το έδαφος.
Εάν διαθέτουμε μία καλή γκαραζόπορτα, δεν πρέπει να μας ανησυχεί το ενδεχόμενο να σπάσουν τα ελατήρια (χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι δεν πρέπει να λαμβάνουμε τις απαραίτητες και συνιστώμενες προφυλάξεις, όπως το να στεκόμαστε σε απόσταση από την γκαραζόπορτα όσο αυτή είναι σε κίνηση). Λόγω του ότι η μέγιστη δύναμη από τα ελατήρια ασκείται όταν η πόρτα είναι κατεβασμένη, ένα ελατήριο είναι πολύ πιο πιθανόν να σπάσει όταν η γκαραζόπορτα είναι πολύ κοντά στην κατεβασμένη θέση της. Αυτό, σε συνδυασμό με τις διατάξεις ασφαλείας μίας καλής γκαραζόπορτας, μετατρέπει το σπάσιμο των ελατηρίων σε απλή ενόχληση (μέχρι να αλλαχθούν) και όχι σε κίνδυνο.
Εάν κάποιο ελατήριο έχει σπάσει (και γενικά, εάν υπάρχει οποιαδήποτε ζημιά στην πόρτα) δεν προσπαθούμε να λειτουργήσουμε την γκαραζόπορτα καθώς εγκυμονεί κίνδυνος τόσο για την πόρτα όσο και για τον χρήστη.